Cevap: Ahmet Mahmut Ünlü
Haklısın kardeşim. Dediğin konu ile ilgili inmiş. Fakat biraz dar açıdan düşünüyorsun. Ayet; "Zan ve tahmine dayalı" bir takım sebeplere tutunarak Allahın ayetlerini yalanlama ile ilgilidir bu ayet. Zan ve tahmin derken Allah bir konu hakkında bir şey indirmediği halde, bir takım çoğunluğun savunduğu görüş kastediliyor. Bunu ben savunmuyorum. Ayetin devamında açık ve net şekilde belirtiliyor. Aşağıda altı çizgili şekilde yazacağım. Esbabı nüzula bakana kadar Kuran'a baksan görürdün.
116: Şimdi, eğer yeryüzünde [yaşamakta] olanların çoğunluğuna uyacak olursan, seni Allah'ın yolundan saptırırlar: onlar ancak [başkalarının] zanlarına tâbi olurlar ve kendileri hiçbir şey yapmayıp sadece tahmin yürütürler.
117. Şüphe yok ki Allah, kimin O'nun yolundan saptığını ve kimin doğru yolda olduğunu en iyi bilendir.
118. ÖYLEYSE, üzerinde Allah'ın adının anıldığı şeylerden yiyin, eğer O'nun mesajlarına gerçekten inanıyorsanız.
119. Ve Allah mecbur kaldığınız durumlar dışında (yemenizi) yasakladığı şeyleri size ayrıntılı olarak açıklamışken üzerinde O'nun adının anıldığı şeyleri neden yemiyorsunuz? Ama bakın, birçok insan diğerlerini [hiçbir gerçek] bilgiye dayanmaksızın, kendi temelsiz görüşleriyle saptırmaktadır. Şüphe yok ki senin Rabbin hak ve adalet sınırlarını aşanlardan tam olarak haberdardır.
120. Ama, ister açık ister gizli, günah işlemekten kaçının. Zira unutmayın ki, günah işleyenler kazandıkları yüzünden ceza göreceklerdir.
121. Bu nedenle, üzerinde Allah'ın adı anılmayan şeylerden yemeyin, zira bu gerçekten günahkarca bir davranış olur. Ve şeytanî dürtüler, sahiplerine, sizi [neyin günah olduğu ve neyin olmadığı konusunda] tartışmaya çekmelerini fısıldarlar; ve eğer onlara uyarsan bil ki sen, Allah'tan başka varlıklara veya güçlere ilahlık yakıştıranlar [gibi] olursun.
Sonuç neymiş, Kuran'da açık ve net yazan bir konu hakkında tartışmaya girmene gerek yok. Açık ve net derken diğer konuya bakabilirsin. Konu ile ilgili olduğu için yazmıştım ayeti.
|